מתקשים להירדם? חשוב שתקראו את זה!

אין זה סוד שבלא שינה מספיקה לא יגיע לגוף שלנו מספיק אנרגיה, מה שיפריע לתפקוד הבריא והמלא שלו.

בלא שינה תקינה לא נצליח בלימודים, בעבודה ולא לנהל מערכת יחסים מאושרת.

אדם בעל הפרעת שינה מאופיין בהתנהגות עצבנית וקושי להתרכז בדבר אחד.

למעשה, במרבית ההפרעות הנפשיות הכרוניות קשיי השינה מופיעים כקריטריון אבחוני.

אם גם אתם חווים קשיים בשינה, מומלץ שתקראו את המאמר הבא.

 

מהי אינסומניה?

אינסומניה היא הפרעת שינה שמאופיינת בחוסר שעות שינה. זמן השינה שלנו מהווה מכשיר מדיד מיוחד לאבחון מצבו הנפשי של האדם. השינה שלנו אינה ‘רובוטית’ אלא היא מושפעת מאוד ממצבי חרדה ומתח שחלים עלינו, מהמחשבות שמעסיקות אותנו וממצב רוחני. אינסומניה, או במלים אחרות: הפרעת אל-שינה, מאובחנת כאשר מופיעות תלונות חוזרות על שינה בלתי יעילה או קושי בהרדמות במשך חודש אחד לפחות.

תופעת יתר-שינה, ברוב המקרים לרוב נובעת ממקור ביולוגי. תופעת אל-שינה, לעומת זאת, קשורה לרוב לקשיים נפשיים. אבחון ההפרעה נסמך בעיקר על תלונותיו האישיות של האדם, וישנה חשיבות רבה לערוך בירור מדויק של הפרטים המאפיינים את התלונות: מתי החלו? כיצד מתבטאים קשיי השינה? מה השפעתה על התפקוד היומיומי? מהי מידת החומרה והתדירות של ההפרעה?

 

היסטוריית שינה

על פי היסטוריית השינה של המטופל יכול המאבחן לתעד את תוצאות האינסומניה בתפקוד היומיומי ולאפיין כיצד השינה מופרעת.

מטופל שהשתמש בעברו בחומרים ובתרופות ממכרים, כולל תוספי תזונה או תרופות ללא מרשם, עשוי לחוות בעקבות כך הפרעות שינה שונות. היסטוריית השינה עשויה לרמז גם על נוכחותה של הפרעת שינה אחרת, והיא יכולה להתרחש כהפרעת שינה עיקרית, כסימפטום להפרעת שינה אחרת או כהפרעת שינה כתחלואה נלווית. לעתים ניתן ללמוד על מעבר למצב הכרוני של אינסומניה מתוך התיאור בו משתמש המטופל, כאשר הוא אינו מזכיר יותר את גורם הלחץ אלא מתאר את האינסומניה במונחים של ״הבעיה״.

 

אבחון בעיות שינה

תהליך האבחון של הפרעות שינה כולל, ברוב המקרים, בדיקה מקיפה במעבדת שינה, שתתקיים לאורך שעות הלילה.

על מנת לבצע את תהליך האבחון, ישתמשו המאבחנים במצלמת אינפרה אדום עם רגישות גבוהה, כזו שעובדת גם בתנאי חושך. הקריטריונים לאבחון אינסומניה כוללים קושי לישון ברצף או קושי בהירדמות וכן תפקוד לקוי במהלך היום (במידה ולמטופל הייתה הזדמנות לשינה מספקת). הסימפטומים השכיחים ביותר של אינסומניה הם קושי לשמר שינה, ולאחר מכן, בפער ניכר, קושי להירדם, יקיצה מוקדמת מדי, ושינה שאינה מרעננת.

 

סיכום:

הקצב הגבוה שאנו עומדים בפניו במאה ה-21 מביא עמו תזונה לקויה, מחסור בשינה ושעות עבודה מרובות שכולם יחד תורמים לתחושת עייפות כרונית. למרות הרצון הגדול שלנו להספיק את כל המשימות שיש לנו במהירות וביעילות מקסימלית, לגוף שלנו יש דרישות משלו. בעיות שינה שהולכות ונשנות אינן ראויות להזנחה. ערכו בדיקה עם עצמכם, שאלו את עצמכם שאלות ובמידת הצורך אל תחששו לגשת לטיפול.

 

כבר שוכב

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
מוצרים בריאים
צרו איתנו קשר