איך לאבחן מוקדם סרטן אשכים

סרטן האשכים, או בשמו הלועזי Testicular Cancer, הינו סרטן המופיע ברקמת האשך של גברים.

סרטן האשך נפוץ בעיקר בקרב גברים צעירים, בגילאי 15 עד 35, וכן בקרב גברים מבוגרים בני למעלה מ-60.

אבחון מוקדם של סרטן האשכים, מבטיח 90 עד 95 אחוזי ריפוי מהמחלה.

כיצד ניתן להבטיח אבחון מוקדם של המחלה, ולהגדיל משמעותית את סיכויי הריפוי ממנה?

 

תסמינים לסרטן באשך

כדי להבין כיצד אורולוג מומחה מאבחן את הסרטן באשך, יש להבין תחילה מהו אותו סרטן. הסרטן באשך מורגש כגוש הנמצא בתוך האשך. לעיתים הופעתו מלווה בכאבים עזים ולעיתים הוא כלל לא מורגש. לסרטן האשך מספר תסמינים.

התסמין הראשון, הוא נפיחות מתמשכת בשק האשכים. תסמין נוסף, הוא תחושה של אשך כבד, דהיינו אשך שנוסף אליו משקל כלשהו ביחס לאשך המקביל לו. כמובן, גם תחושת הגוש באשך מהווה תסמין למחלה.

הגורמים לסרטן באשך אינם ידועים לרופאים כיום, אולם זוהו מספר מאפיינים המגבירים את הסיכוי לסרטן באשך. רופאים זיהו כי סרטן באשך עובר באופן גנטי. בנוסף, גברים שסבלו מאשך טמיר או מבעיות פוריות חשופים גם הם לסיכון לחלות. הגיל המועד הוא הגיל בו נקבנו לעיל, ובאופן מפתיע דווקא בנים בכורים ובנים יחידים חולים יותר, באופן יחסי, במחלה זו.

 

אבחון הסרטן

אבחון המחלה הראשוני, יעשה לאור התסמינים המצוינים לעיל. במידה ומטופל חש שיש לו גוש באשך, הוא יגיע לאורולוג מומחה. האורולוג יברר עם המטופל אילו תסמינים הופיעו אצלו. לאחר מכן, הרופא יבצע בדיקה גופנית למטופל, יסקור את ההיסטוריה הרפואית שלו, יערוך בדיקות דם ואולטרסאונד באשך.

לאחר האבחון הראשוני, האורולוג ירצה לדעת האם הסרטן עודנו בשלב 1 – דהיינו עדיין באשך, בשלב 2 – הלא הוא גרורות בבלוטות הלימפה בבטן ושלב 3 – הוא השלב בו הגרורות התשפטו לרוב חלקי הגוף וסיכויי ההחלמה ממנו נמוכים באופן ניכר.

לצורך זיהוי שלב הסרטן, הרופא יבצע בדיקת סיטי לבית החזה. במידה ויזוהו גרורות באזור הריאות, הרי שניתן להכריע כי מדובר בסרטן בשלב 3. אם לא זוהו גרורות, תיערך בדיקת סיטי נוספת באגן ובבטן התחתונה. זיהוי גרורות באזורים אלו יצביע על סרטן בדרגה שניה. אם גם בבדיקה זו לא נמצאו גרורות, מצבו של המטופל טוב יחסית והסרטן עודנו בשלב הראשוני המבטיח סיכויי החלמה גבוהים במיוחד.

 

טיפול בסרטן

לא נעים לשמוע זאת, אך לרוב הטיפול המוענק הוא כריתה של האשך. לרובנו המוחלט תהיה רתיעה משמעותית מטיפול זה, ולא מעט יצהירו כי היו מעדיפים שיכרתו את כף ידם ולא את האשך שלהם, אולם זהו הטיפול בטוח ביותר והמחיר לו, מצדכם, שולי מבחינה פיזית. לעיתים, לא די בכריתת האשך ויש צורך בטיפול כימותרפי.

 

לסיכום

סרטן האשך הוא סרטן הנפוץ בקרב גברים צעירים ומבוגרים. אבחון מהיר שלו, על ידי אורולוג מומחה, יגדיל במידה ניכרת את סיכויי ההבראה. במאמר זה, פירטנו אודות התסמינים למחלה, אופן אבחונה ודרכי הטיפול בה. נסיים בברכת בריאות איתנה לכל קוראינו.

לב

 

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
מוצרים בריאים
צרו איתנו קשר