איך תחשבו את אחוזי השומן שלכם במספר שלבים פשוטים?

קצת על אחוזי שומן

מי מאיתנו לא שמע על המושג "אחוז שומן" (body fat percent)? עם זאת, לא רבים הם האנשים שיודעים מה בדיוק מושג זה אומר. במילים פשוטות, אחוז השומן בא לומר לנו מהם האחוזים מתוך הגוף שלנו שהם שומן ולא משקל 'נקי' כמו: עצמות, שרירים, איברים חיוניים, מים, דם וכו'. לצורך העניין, אדם השוקל 65 ק"ג ש- 10% מתוכם זה שומן, יוצא ש- 6.5 ק"ג ממשקלו הם שומן וכל השאר מסת גוף 'נקיה'. בדרך כלל אנו מתייחסים לשומן כדבר שלילי באופן מוחלט, אך חשוב לדעת שיש שני סוגי שומן: שומן חיוני ומאגרי שומן. כאשר אנו רוצים לצמצם אחוזי שומן, אנו מתכוונים לשומן התת-עורי הנמצא במאגרי השומן.

 

האם מומלץ לבצע מדידת שומן?

ככל שאחוז השומן בגוף שלנו יהיה מעל הממוצע והנורמה – כך יגדל הסיכוי והסיכון להיחשף למחלות לב, לחץ-דם עודף, סכרת מטיפוס, אבני מרה, אסתאוארטריטיס, ובמקרים שונים ייתכן שאפילו למחלות ממאירות שונות. בנוסף, חשוב לזכור שככל שאחוזי השומן בגוף יהיו גבוהים יותר – כך העלייה במשקל תהיה מהירה יותר. למה? מסיבה פשוטה – הגוף זקוק לפחות קלוריות כדי לעלות במשקל.

 

הרכב גוף, BMI ומדידת אחוזי שומן

לרבים יש נטייה להתבלבל בין מושגים שונים כמו: הרכב גוף, BMI (Body Mass Index) ואחוזי שומן בגוף. אז בואו נעשה סדר – המושג 'הרכב גוף' מתייחס לעצמות, שומן, שרירי השלד, דם, מים, איברים וכו'. BMI עוסק ביחס בין גובה האדם למשקל שלו. לצורך בדיקה זו ניתן להשתמש במחשבון bmi לספורטאים. אחוזי שומן בגוף, כפי שהסברנו לעיל, מתייחסים לאחוז השומן לאדם ממשקל הגוף שלו.

 

איך ניתן למדוד אחוז שומן בגוף?

האמת היא שישנן דרכים רבות למדידת אחוזי שומן בגוף: מכשיר חשמלי, אינפרא-אדום, שקילה תת-מימית ועוד. שיטה נוספת ופשוטה יותר היא שקילה על ידי 'מחשבון אחוזי שומן'. מחשבון מסוג זה למעשה מחשב את אחוזי השומן בגוף המודד בדך פשוטה, ללא טכנולוגיה מתוחכמת. הדבר היחיד שצריכים בשביל לבצע את הבדיקה הוא – סרט מדידה רגיל (סרט תופרות). חשוב לדעת שמכיוון שישנם אמצעים רבים לחישוב אחוזי השומן, תיתכן סטייה בין התוצאות השונות.

עם סרט המדידה אנו נדרשים לבצע בדיקת היקף מותניים בחלק הצר ביותר שלהם, כאשר בדרך כלל הוא יהיה מעט מעל הטבור. יש מחשבונים שמוסיפים בדיקת היקף של ירכיים (בחלק הרחב ביותר), היקף צוואר ובדיקת עצם הכסל בחלקה העליון. לנתונים אלה יש להוסיף פרטים אישיים כמו: גיל, גובה ומשקל. התוצאה הסופית תציג את אחוז השומן שלנו.

 

סיכום

אחוז השומן בגוף הוא נתון חשוב ביותר, לא רק מבחינת נראות חיצונית אלא בעיקר מבחינה בריאותית. אחוז שומן תקין יחד עם תוצאת BMI תקינה עשויים להפחית את הסיכוי שלנו להיחשף למחלות בלתי רצויות. במצב של סטייה מתוצאה תקינה, יש להתחיל לשמור על הנחיות התזונה מתאימות.

 

מטר

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
מוצרים בריאים
צרו איתנו קשר