מרגישות ללקים ועד לרגישות לתכשיטים הכל על דלקות עור אלרגיות

באופן טבעי כל תגובה חיסונית של הגוף בעקבות חשיפה לגורם פתוגני (מעורר מחלה) היא חיובית. כך הגוף מתגונן כנגד מחלות ושומר את האדם בריא. אלרגיה (בעברית רגשת) היא כל תגובה חיסונית כתוצאה מחשיפה לגורם מסוים שלרוב אינו נחשב לפתוגן (מעורר מחלה), כך שהיא נחשבת לתקלה שמתרחשת במערכת החיסון ולכן מוגדרת כשלילית.

למעשה אלרגיה היא רגישות- יתר של המערכת החיסונית כלפי גורם מסוים שנקרא אלרגן. ההערכות הן שכ-12-25% מאוכלוסיית העולם סובלת מאלרגיה כלשהי, לרוב כתוצאה לחשיפה לגורמים הבאים: חיות מחמד (כלבים, חתולים וכו'), עקיצות של חרקים (דבורים, צרעות וכו'), מזונות (חלב, ביצים, אגוזים וכו'), אבק, פרחים מסוימים, תרופות, מתכות ועוד.

במקרים רבים התגובה האלרגית של הגוף יוצרת דלקת. כאשר דלקת זו מתרחשת על פי העור היא נקראת "דלקת עור אלרגית". מקובל לחלק את דלקות העור האלרגיות ל- 3 קבוצות עיקריות: דלקת עור אטופית (אסתמה של העור או אסתמה דרמטיטיס), תגובה אלרגית על פני העור למזון ולתרופות ודלקת עור אלרגית כתוצאה ממגע.

 

דלקת עור אטופית

דלקת זו נפוצה בעיקר בקרב ילדים וכ-10-20% ממנה לוקים בה. דלקת זו מתאפיינת בפריחה ובגרד והיא חלק ממשפחת המחלות האטופיות שאליה משתייכות גם אסטמה, דלקת עיניים אביבית וקדחת השחת. נוטים להבחין בין שלושה סוגים של אטופיק דרמטיטיס:

  • אטופיק דרמטיטיס בגיל הינקות שמופיעה בעיקר על הפנים, הברכיים והקרקפת ונחשבת ללחה (כוללת הפרשה של נוזלים)
  • אטופיק דרמטיטיס שקשורה לאכילת מזונות מסוימים. סוג זה של הדלקת לרוב מופיע בפעוטות עד גיל שנתיים.
  • אטופיק דרמטיטיס בגיל הילדות שמופיעה בעיקר בקפלי עור כמו מרפקים, ברכיים ובתי שחי ונחשבת ליבשה (אינה כוללת הפרשה של נוזלים)

 

דלקת עור אלרגית כתגובה למזון ולתרופות

דלקת זו מאופיינת בכך שהיא מופיעה במהירות לעיתים תוך דקות מהחשיפה לאלרגן, אך לעיתים התגובה תגיע בצורה מושהית לאחר שעות או ימים מרגע החשיפה. לרוב התגובה תכלול נגעים שנדמים לעקיצות של חרקים ונפיחות של רקמות עור (בעיקר שפתיים ועפעפיים). במקרים חריפים האלרגיה תכלול תגובה של מערכת הנשימה – מה שיכול לסכן את חיי האדם.

בדרך כלל האלרגיה אינה תופיע בפעם הראשונה לאחר אכילת המזון או שימוש בתרופה, אלא לרוב בפעם השנייה. לכן, במידה והאדם נוטל מספר תרופות או אכל ארוחה הכוללת מספר מזונות – יש חשיבות באיתור מדויק של האלרגן באמצעות תבחין (טסט), כך שהאדם יידע להימנע ממנו בפעם הבאה.

 

דלקת עור אלרגית כתוצאה ממגע

דלקת זו לרוב היא תגובה מושהית של הגוף ומתרחשת תוך 48 שעות מרגע החשיפה. בדרך כלל התגובה האלרגית מתרחשת לאחר מגע רצוף עם האלרגן (למשל ענידת עגיל) ויכולה להתבטא באדמומיות, יובש, קילוף ו/או עיבוי של העור, סדקים בעור, כאב וגרד שנדמים לרוב האנשים בטעות כאינפקציה – מה שיכול לגרום לאבחון שגוי ובעקבותיו לנקיטה בצעדים לא נכונים.

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
מוצרים בריאים
צרו איתנו קשר