הקשר בין בית נקי לגוף בריא

במשך מאות שנים, החל מהעת העתיקה, לכל אורך ימי הביניים ועד לעת המודרנית, אירעו באירופה ובעולם כולו מקרים רבים של מגפות. אחת המגפות הזכורות ביותר לשמצה, הינה מגיפת החולירע המגפה הגיעה למדינות שונות באסיה ובמזרח התיכון בתחילת המאה התשע עשרה, ובאמצע המאה ההיא הגיעה המחלה גם לאירופה. הצפיפות בערים האירופיות באותה העת, יחד עם רמת היגיינה נמוכה שהייתה נהוגה שם, תרמו רבות להתפשטות המגפה. בהמשך, פגעה המגפה גם במדינות צפון אירופה ואמריקה. ואולם כבר באמצע המאה התשע עשרה, זוהה לראשונה הקשר בין מים מזוהמים לבין התפרצות החולירע. עם השנים התרבו ההוכחות לקיומו של קשר כזה. התפרצות החולירע היא הוכחה ניצחת לכך ששמירה על סביבה נקייה מונעת מחלות מצד אחד, ומצמצמת מאד את האפשרות שלהן להתפשט.

סלון נקי
סלון נקי

ניקיון סביבתי וגוף בריא

מגיפת החולירע הביאה לזיהוי הקשר בין מים מזוהמים למחלות ולמפגעים פיזיולוגיים. ואולם לא רק מים מזוהמים, כי אם גם סביבה מזוהמת עלולה לגרום לפגיעות בריאותיות קשות. לא מזמן חוו שני סועדים במסעדה מפורסמת הרעלה, שנבעה ממזון שלא אוחסן כהלכה ומסביבה מזוהמת. ככל שאדם הוא רגיש יותר למחלות, כך סביבה לא נקייה תשפיע עליו במהירות יחסית. מי שסובל מקוצר נשימה יחווה התקפות אסטמה חוזרות ונשנות, אם הוא נמצא בבית שיש בו הרבה אבק. (איך להימנע מאבק במהלך שיפוץ ולהשאר בריא)  גם מי שסובל מאלרגיות, בין אם אלרגיות תקופתיות ובין אם אחרות, לא ירווה נחת בסביבה שאיננה נקייה.

בסוף המאה התשע עשרה זיהו לואי פסטר וג'וזף ליסטר את הקשר בין מיקרואורגניזמים המצויים באזורים מזוהמים, לבין מחלות זיהומיות שונות שעלולות להתפתח. תהליך הפסטור של חלב נקרא על שם לואי פסטר, ואילו חיידק הליסטריה הנמצא במזון נגוע, קרוי על שמו של ג'וזף ליסטר על בסיס המחקרים שלהם התברר יותר ויותר הקשר בין זוהמה ולכלוך, כולל בגדים מלוכלכים, לבין התפשטות מחלות שונות, בין אם מחלות עור ובין אם מחלות בדרכי הנשימה.

אמצעים לשמירה על ניקיון סביבתי

על סמך המחקרים פורצי הדרך, התבררה החשיבות של שמירה על סביבה היגיינית ונקייה. ככל שעלתה רמת הניקיון בבתים פרטיים ובמוסדות ציבוריים וככל שהתרבו האמצעים לשמירה על הניקיון הסביבתי והעצמה שלו, כך הלכו ופחתו הסיכויים להתפרצות מגפות קטלניות. בכל הקשור במוצרי ניקיון, חומרי ניקיון והיגיינה, נמנית מדינת ישראל עם המדינות המתקדמות בעולם. עובדה היא, שבמדינת ישראל כמעט ולא נרשמו מקרים של חולירע, למעט כמה חודשים בתחילת שנת 1970. גם מגפות אחרות המאפיינות מדינות רבות בעולם השלישי, לרבות מצריים על 100 מיליון תושביה, אינן מתפרצות בישראל. יתרה מכך – מדינת ישראל מסייעת בעצה ובמעשה למדינות אחרות, נחשלות ועניות. מכל האמור לעיל מתברר הקשר ההדוק שבין שמירה על ניקיון סביבתי, המתחיל מהניקיון בבית וממשיך אל הניקיון בסביבת המגורים, בעבודה ובכל מקום אחר, לבין מניעת מחלות, ובעיקר מחלות זיהומיות קשות.

לפרטים נוספים על ניקוי ספות מעור ובד: https://www.clean-tech.co.il

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
מוצרים בריאים
צרו איתנו קשר