איך עובד התהליך הביולוגי שמאחורי חיסונים

החיסונים הן אחת ההמצאות החשובות ביותר בהיסטוריה האנושית.

מקובל להחשיב אותם כאחד הגורמים מצילי החיים הגדולים והמשמעותיים ביותר של האנושות.

כיום, מרבית האוכלוסייה מתחסנת כנגד מחלות שונות, למרות שמרבית האנשים לא יודעים כלל אילו חומרים הם מכניסים לגופם.

ככלל, ובמיוחד לאור מגיפת הקורונה, חשוב שנדע כיצד פועלים החיסונים!

 

נוגדנים

הדרך בה הגוף מחסל איומים ופולשים זרים היא בעזרת נוגדנים. על מנת להתמודד עם כל גוף זר, או איום, על הגוף לייצר נוגדנים מתאימים. כל נוגדן ספציפי למזיק מסוים, ויעיל אך ורק כנגדו. כלל החיסונים הקיימים היום מבוססים על נוגדנים, ועל שיפור היכולת של הגוף לייצר נוגדנים כנגד איומים שונים.

 

חיסון פעיל

חיסון פעיל הוא החיסון הנפוץ ביותר, והמועדף על פני חיסונים סבילים. מטרתו של חיסון פעיל היא ללמד את הגוף להתגונן מפני איום עתידי, על ידי יצירת תאי זיכרון לנוגדנים המתאימים. בחיסון פעיל, מוזרק לגוף הנגיף המאיים עצמו, מומת או מוחלש, או רק חלק מסוים מאותו נגיף, שכמובן אינו פעיל ללא שאר חלקי הנגיף. בכך נחשף הגוף לאיום, בצורה שאינה מאיימת על בריאותנו, ומייצר תאי זיכרון לנוגדנים המתאימים. על ידי יצירת תאי הזיכרון, בפעם הבאה שהגוף יפגוש בנגיף המאיים, הוא ידע להתמודד איתו בצורה מהירה ויעילה.

 

מנות חיסון

חיסון פעיל מאופיין פעמים רבות במספר מנות חיסון. כאמור, מטרת החיסון הפעיל היא ליצור תאי זיכרון, אשר יסייעו לגוף להתמודד מול האיום בבוא העת. מטרת מנות החיסון הנוספות היא לתחזק את תאי הזיכרון שנוצרו בעקבות המנה הראשונה. מנות החיסון הנוספות מגבירות את יעילות החיסון כנגד הנגיף, ומבטיחות אחוז הצלחה גבוה יותר בניסיון להתמודד מולו. כך לדוגמה, יעילות מנת החיסון הראשונה של חברת פייזר כנגד וירוס הקורונה עומדת על 52%. לעומת זאת, יעילות החיסון לאחר קבלת המנה השנייה עומדת על 95%.

 

חיסון סביל

כאמור, חיסון סביל הוא סוג החיסון המועדף פחות, וניתן רק במקרי קיצון, בהם אין זמן לחכות שהגוף ייצר נוגדנים בעצמו. במקרים אלה, נדרשת עזרה חיצונית, מהירה ויעילה, על מנת להציל את חיי המטופל, ולאפשר לו להתמודד עם הנגיף שחדר לגופו. בחיסון סביל, מזריקים לגוף נוגדנים באופן ישיר. בסוג חיסון זה לא מתרחש תהליך של למידה, וכל מטרתו היא לספק סיוע מיידי והכרחי לגוף המטופל.

 

סיכום

התהליך הביולוגי שמאחורי החיסונים הוא פלא של ממש. אין ספק שהחיסונים הם מהפיתוחים החשובים ביותר בהיסטוריה האנושית. חיסונים שונים נועדו למנוע מחלות שונות, ולשמור על בריאותנו. לאורך השנים, ניצלו ממוות מאות מיליוני אנשים, בזכות החיסונים. בישראל, שיעור המחוסנים בקרב ילדים עומד על כ- 95%, והוא מהגבוהים בעולם. אם ברצונכם לקבל מידע נוסף אודות חיסונים, תוכלו לחפש באתרים שונים ברחבי האינטרנט, כדוגמת אתר סאנופי – חיסון וידע.

 

מזרק וקפסולות

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
מוצרים בריאים
צרו איתנו קשר