טיפול נפשי – ברכה או קללה?

נדמה כי בשנים האחרונות כמעט כולם נמצאים בטיפול נפשי כזה או אחר.

במסגרת הטיפול ניתן לאבחן ולטפל במגוון מצבים, החל ממשברים קלים וזמניים ועד למצבים מורכבים וכרוניים.

הטיפולים הנפשיים הקיימים כיום הם מגוונים, איש טיפול מקצועי ידע להתאים את הגישה הנכונה לכל מטופל ומטופל בהתאם לאופי הבעיה.

אך האם טיפול נפשי הוא בהכרח מיטיב? ננסה לענות על כך בכתבה הבאה.

 

מה הופך את הטיפול הנפשי ליותר ויותר פופולרי?

לא משנה באיזה חוגים אתם מסתובבים, סביר להניח שכמה וכמה מהאנשים הקרובים אליכם נמצאים בטיפול נפשי מסוג כזה או אחר. חלקם מדברים על כך בפתיחות ואחרים שומרים לעצמם, אבל האמת היא שפנייה לטיפול נפשי הופכת לרווחת יותר ויותר. הפניות המרובות לטיפול נפשי נובעות מקצב החיים המהיר של המאה העשרים ואחת – אורח החיים המהיר והעבודה מסביב לשעון מייצרים לחצים ומתחים רבים. נוסף על כך, הסטיגמה סביב פנייה לטיפול נפשי הולכת ופוחתת ובמקביל רמת החיים הכלכלית נמצאת בשיפור מתמיד בעולם הערבי – כל אלה הופכים את הטיפול הנפשי למצרך נחוץ ונגיש עבור הקהל הרחב.

 

טיפול נפשי – בשביל מה זה טוב?

המחקר המדעי מוכיח פעם אחר פעם את יעילותו של הטיפול הנפשי בשיפור המצב הרגשי ואיכות החיים של המטופלים. מיותר לציין שמצוקה רגשית מתמשכת הינה בעלת השלכות על כל תחומי החיים, כולל מערכות היחסים של האדם ותפקודו בעבודה ובכלל. בניגוד לסטיגמה, טיפול נפשי לא מיועד רק לאנשים שסובלים ממחלות והפרעות נפש מאובחנות, ולמעשה גם אנשים ללא רקע פסיכיאטרי או אבחנה מוגדרת יכולים להפיק תועלת רבה מטיפול נפשי. טיפול נפשי מקצועי יכול לסייע למטופל להתבונן על חלקים שונים בנפשו, לפרק דפוסי חשיבה מזיקים ולבנות אותם מחדש בצורה שתטיב עימו.

 

האם טיפול נפשי יכול להזיק?

דיברנו על התועלת הרבה שניתן להפיק מטיפול נפשי מקצועי, אך נשאלת השאלה – האם טיפול נפשי עשוי להרע את המצב הנפשי של המטופל? התשובה לכך מורכבת משני חלקים: ראשית, גם בטיפול נפשי מקצועי ההולם את מצבו של המטופל, המטופל עלול לחוש הצפה רגשית בשל תכנים מורכבים שעולים במהלך הטיפול. לאור ההצפה הזאת, בשלבים מסוימים בטיפול המטופל עלול לחוות קושי ואף החמרה זמנית בסימפטומים שהביאו אותו לטיפול מלכתחילה – אך חשוב להזכיר שמדובר בשלב חולף והוא חיוני לתהליך הטיפולי בהמשך הדרך. כמובן שלאורך כל הדרך המטפל ילווה את המטופל באופן צמוד ויעזור לו לצלוח את האתגרים הטיפוליים עד להטבה המיוחלת.

 

חשוב לזכור: טיפול נפשי לא מקצועי עלול להביא ליותר נזק מתועלת

החלק השני בתשובה לשאלה האם טיפול נפשי עלול להזיק, קשור לטיב הטיפול ולהתאמתו לבעיה המסוימת שמביאה את המטופל אל הקליניקה מלכתחילה. טיפול נפשי שאינו מקצועי או שאינו הולם את אופי הבעיה עלול להזיק ואף לגבור על התועלת שבטיפול, לכן חשוב מאד לערוך בירור מעמיק לפני פנייה לטיפול נפשי ולברר שהמטפל אליו אתם פונים הוא מקצועי ובעל ניסיון וידע מתאימים.

לסיכום, טיפול נפשי מקצועי ומותאם יכול להביא לשיפור גדול באיכות החיים שלנו ובמצבנו הרגשי. בקליניקות מקצועיות כמו מצפן קליניק מועסקים מטפלים מקצועיים מהמובילים בתחומם, אנשי טיפול מקצועיים ידעו להתאים את הגישה הטיפולית הנכונה לכם וילוו אתכם לאורך כל הדרך.

עוד על מצפן קליניק.

 

פאזל

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
מוצרים בריאים
צרו איתנו קשר