כיסוי רפואי למחלות נפש – כמה זה עולה לנו?

משנה לשנה יותר ויותר אנשים נעשים מודעים לצורך בביטוחי בריאות פרטיים, לאור הכיסוי הרפואי הכה חלקי שמציעים שירותי הבריאות הציבוריים במדינת ישראל.

מחלות נפש אינן שונות ממחלות פיזיות בהקשר זה.

אנשים רבים שבבעלותם ביטוחי בריאות פרטיים מעוניינים ליהנות גם מכיסוי רפואי לטיפול בהפרעות נפשיות ומהשקט הנפשי הנלווה לידיעה שהם מכוסים גם בעיתות משבר.

במאמר זה נסביר מהו כיסוי רפואי למחלות נפש, מה הוא כולל ומהן העלויות.

 

מי זקוק לכיסוי רפואי עבור טיפולים נפשיים?

אנו חיים בתקופה בה רמת הלחץ היומיומי בו כל אחד מאיתנו שרוי רק עולה ועולה. בין אם מדובר בלחצים בעבודה, או לחץ סביב נושא הפרנסה, קשיים בבית, או מתח הנובע מנסיבות שכלל אינן בשליטתנו, כמו מגיפת הקורונה, קשה להתעלם מן הקשר ההדוק בין בריאותנו הנפשית ובריאותנו הפיזית.

המתח הכרוני המצטבר שאנשים רבים בישראל מתמודדים עימו, מביא בסופו של דבר גם לתחלואה פיזית, כגון בעיות לב ועליה בלחץ הדם, וגם לפגיעה במצבם הנפשי, שבאה לידי ביטוי בדמותן של הפרעות נפשיות שמתפתחות על רקע שגרת החיים התובענית של האדם.

 

האם כיסוי רפואי למחלות נפש נחוץ למי שאין לו היסטוריה של הפרעות נפשיות?

במקרים רבים, גם אם אין היסטוריה מאובחנת של בעיות מתחום בריאות הנפש, אדם עשוי לפתח הפרעות נפשיות כמו דיכאון קליני ולהזדקק לטיפול תרופתי ו / או פסיכולוגי כדי להתמודד עם המצב.

גם נשים עלולות לסבול מדיכאון במהלך ההריון או דיכאון לאחר הלידה, ולעתים המצב מחייב אף אשפוז פסיכיאטרי.

תוסיפו לזה את המצב הביטחוני הבעייתי במדינת ישראל, ותגלו כי אנשים רבים סובלים גם מהפרעות חרדה או הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD) על רקע שירותם הצבאי או אירועים בטחוניים. בקצרה, גם אנשים נורמטיביים נמצאים בסיכון גבוה יחסית לסבול מבעיות נפשיות בשלב כזה או אחר בחייהם, ולהזדקק לטיפול תומך.

 

כיצד ניתן לטפל בבעיות נפשיות?

להלן דרכי הטיפול השכיחות בבעיות מתחום בריאות הנפש:

1. טיפול תרופתי: תרופות פסיכיאטריות כגון נוגדי דיכאון / חרדה או מייצבי מצב רוח, הן פתרון מקובל ונפוץ בשימוש בקרב אנשים המתמודדים עם קשיים נפשיים זמניים או קבועים. הכדורים מאפשרים לאדם לחזור לרמת תפקוד סבירה, לשפר את איכות חייו ולהפיק תועלת רבה יותר משיטות הטיפול הנוספות שהוא נעזר בהן.

2. טיפול פסיכותרפויטי: טיפולי פסיכותרפיה או בשמם הנוסף: טיפולים פסיכולוגיים, הם כלי נוסף שמתמודדי נפש רבים נעזרים בו. קיימות מגוון טכניקות של טיפולי פסיכותרפיה כיום, ביניהן טיפול קוגנטיבי התנהגותי (CBT) שידוע כמועיל מאוד בפיתוח והטמעת דרכי התמודדות עם קשיים נפשיים.

3. אשפוז פסיכיאטרי: במקרים בהם אדם אינו מסוגל לטפל בעצמו על רקע נפשי, או מהווה סכנה לעצמו או לאחרים, נדרש בדרך כלל אשפוז בבית חולים פסיכיאטרי או במסגרת שיקומית שנקראת בית מאזן. מסגרות אלו מאפשרות למטופל לקבל ליווי וטיפול צמודים עד שיחזור לאיתנו.

 

כיסוי רפואי לטיפולים נפשיים – האם הוא באמת מעניק שקט נפשי?

כיסוי רפואי למחלות נפש במסגרת ביטוח הבריאות הפרטי, מועיל למבוטח רק במידה והוא מכסה עלויות של תרופות פסיכיאטריות שאינן נכללות בסל הבריאות, וכן טיפולים נפשיים מול מסגרות ואנשי מקצוע מתחום בריאות הנפש, לבחירת המטופל. עלותם של כל אלו גבוהה ומסיבה זו יש הכרח לוודא מראש מה בדיוק מכוסה במסגרת הכיסוי הרפואי למחלות נפש שחברת הביטוח אליה פניתם מתיימרת להציע. כיום ישנם אתרי אינטרנט שונים שמאפשרים לבצע השוואה בין העלויות של ביטוחי בריאות, לרבות כיסויים לטיפולים מתחום בריאות הנפש.

 

כמה עולה כיסוי רפואי למחלות נפש דרך קופות החולים

בעקבות הרפורמה בבריאות הנפש משנת 2015, משרד הבריאות בישראל מאפשר לחברי קופות החולים לפנות לקבלת טיפולים פסיכולוגיים המסובסדים במסגרת סל הבריאות.

טיפולי הפסיכותרפיה מוצעים ללא עלות, או בכפוף לתשלום השתתפות עצמית במקרים מסוימים. על פי אתר משרד הבריאות, פגישה עם פסיכיאטר באחת מן המרפאות הקהילתיות לבריאות הנפש שמפעילות הקופות או בבית חולים פסיכיאטרי, כרוך בעלות השתתפות עצמית בסך 25 עד 28 ש"ח פר רבעון "צף" (כתלות בקופת החולים).

פגישה עם פסיכיאטר במרפאה אמבולטורית הפועלת בבית חולים ציבורי, כרוכה בתשלום השתתפות עצמית בשיעור של 33 ש"ח לרבעון צף.

קופות החולים יכולות להציע לעמיתיהן גם טיפולים נפשיים אצל מטפלים עצמאיים, מרשימת המטפלים שבהסדר עם הקופה. על פי המידע המפורסם באתר משרד הבריאות, עלות ההשתתפות העצמית עבור אלו הינה (נכון ל -18.10.17):

  • 57 ש"ח עבור טיפול ראשון
  • 136 ש"ח על כל טיפול מעבר לטיפול הראשון
  • 62 ש"ח לטיפולים קבוצתיים

 

מעוניינים במידע נוסף על הפרעות נפשיות והטיפולים המסייעים להתמודדות עימן? לחצו כאן למאמר בנושא.

 

כיסוי פנים בשחור לבן

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
מוצרים בריאים
צרו איתנו קשר