באנג באנג – כך תטפלו באצבע ההדק בעזרת פיזיותרפיה

סובלים מאצבע הדק? מעוניינים לדעת מהי השיטה הטובה ביותר לטיפול בטריגר פינגר – תופעה בה אצבע או מספר אצבעות בכף היד מתקשות לנוע בצורה חלקה? שימו לב, טיפול כירורגי באצבע פינגר נחשב לאופציה אחרונה ברשימה מפני המורכבות שלו והיעילות המוטלת בספק.

בשלב ראשון יש לבחון טיפול פיזיותרפי לטיפול בתסמונת אצבע הדק. טיפול פיזיותרפיה הוא האופציה המוקדמת לטיפול לפני שהבעיה הופכת לכרונית ואז מן הבלתי נמנע לבצע ניתוח לריפוי הפגיעה. פיזיותרפיה לאצבע הדק – כל מה שרציתם לדעת.

 

אצבע הדק

אצבעות כף היד מאפשרות לנו לבצע כיפוף באמצעות הגידם הנעים בתעלה שבה נוזל סיכה סינוביאלי. קיים מצב בו בעקבות תנועות מאומצות של מפרקי האצבעות בצורה חוזרת ונשנית – אזור הכניסה לתעלה עובר שינוי מבני ומתעבה. תופעה זו יוצרת מצב בו כניסת הגיד לתעלה חלקה פחות והתנועה מלווה בכאב.

עם הזמן התעלה הולכת ומתעבה ובמקביל מתעבים גם הגידים ובכל פעולת כיפוף מתקשה הגיד לעבור בתעלה והאצבע מתקשה להתכופף ולהתיישר.

בזמן הפעלת כוח על האצבע התפוסה לשחרורה, היא נדמית להדק שנלחץ ומכאן שם התופעה: אצבע הדק ובאנגלית: טריגר פינגר.

אצבע הדק

שכיחות התופעה באוכלוסייה

צורתה השכיחה של תופעת האצבע הדק מתרחשת בייחוד בקרב נשים בשנות ה-50-60 לחייהן. התופעה קיימת באוכלוסייה בשיעור של 2%.

נציין כי מרבית הפגיעות מתרחשות באגודל ואחריו באמה ובאצבע.

לעיתים התופעה עשויה לפגוע בחולים במחלות משנה כגון: מחלות כליה, מחלות מפרקים וסכרת. במקרים אלו מומחי כף יד לא ימליצו בדרך כלל על הטיפול השמרני. למידע נוסף על טיפול בטריגר פינגר לחצו כאן.

 

דרכי טיפול בטריגר פינגר

בשלב הראשון: מנוחה

כ-25% מהאוכלוסייה מדווחים על תופעה החולפת מעצמה ללא טיפול מיוחד. בשלב מוקדם ממליצה הרפואה על הקפדה על מנוחה לאצבע באמצעות שימוש בסד המותאם בצורה דמוקית לאצבע. הסד מתוכנן כך שימנע פעולה של חלק באצבע בעוד חלק אחר יוכל לנוע בחופשיות.

אצבע הדק

פיזיותרפיה

טיפול פיזיותרפי יכלול תרגילי תנועה וחיזוק שמטרתם להוריד רגישות לכאב במהלך ביצוע תנועה באצבע, לסייע ביצירה של שינוי מבני ברקמת הגיד מה שיאפשר לו לעמוד בעומסים שונים ויזרז את תהליך הריפוי של האצבע וכן לחזק רקמות ושרירים מסביב לגיד על מנת שהרקמה תוכלו לעמוד בעומסים המופעלים עליה בצורה אופטימלית. מומחי כף יד מתחום הפיזיותרפיה ממליצים על חזרה יומיומית של תרגילי חיזוק ושיקום המטרה לרפא את הדלקת ולאפשר חזרה לחיים תקינים ולתנועה מלאה.

 

ברירת המחדל – ניתוח

במקרים בהם הבעיה הופכת לכרונית או שטיפולים שמרניים אינם יעילים יש לשקול טיפול תרופתי בהזרקת סטרואידים להפחתת הכאב וכן ניתוח לחיתוך הכניסה לתעלת הגיד המאפשר את חזרת הגיד לתפקוד מלא. הניתוח נעשה בהרדמה מקומית ואורך מספר דקות.

לסיכום: מומלץ ככל האפשר להיצמד לכללי הטיפול השמרני ולתרגילי פיזיותרפיה בהתאמה אישית ובמקרה הצורך לפנות לניתוח לצורך ריפוי התופעה.

אצבע הדק

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
מוצרים בריאים
צרו איתנו קשר