מחלות שאיתן אסור לנהוג

ככלל, במדינה דמוקרטית, נהיגה נחשבת לזכות בסיסית כחלק מחופש התנועה.

יחד עם זאת, ישנם מצבים של מחלות שונות אשר עלולות לפגוע ביכולת הנהיגה של האשם ולעיתים אף עשויות לגרום לו להימנע מנהיגה, אם למשך זמן קצר ואם למשך זמן ממושך

וזאת בכדי למנוע תאונת דרכים.

באופן כללי, אנשים אשר פונים לקבל רישיון נהיגה, נדרשים להגיש אישור רפואי, הן בנוגע למצבם הבריאותי הכללי והן בנוגע לאיכות ראייתם וזאת בכדי להציג הוכחה שהם ראויים לנהוג בכבישים ואין להם ליקוי רפואי מסוים אשר עלול להוות סיכון, במהלך נהיגתם.

 

מניעת תאונות על רקע מחלות של נהגים

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, הינו גוף אשר פועל מטעם משרד הבריאות ומטרתו למנוע תאונות דרכים שעשויות להיגרם כתוצאה מליקויים בריאותיים או מחלות מסוימות של נהגים.

לפי חוק, כל רופא שמאבחן מחלה מסוימת אצל נהג, אשר עלולה להוות עבורו סיכון בזמן נהיגה, מחויב לדווח על כך למכון. דבר זה עשוי מצד אחד להוות קושי לרופא, שמתפקידו להפעיל שיקול דעת ולהחליט על מי לדווח מבין מטופליו, שמגיעים לבדיקה. החלטה זו עשויה להשפיע לרעה על הנהג שלגביו התקבל דיווח בנוגע לליקוי בריאותי, מאחר ודיווח זה עשוי לפגוע בפרנסתו, במצב רוחו וכיו"ב, אך מצד שני, חלטה זו עשויה להציל אותו, באם סובל הוא מליקוי בריאותי או ממחלה אשר עשויים להוות עבורו סיכון בזמן הנהיגה. מסיבה זו, הרופאים מחויבים לדווח על כל מטופל שקיימת סכנה בנסיעתו בכבישים.

המחלות והליקויים הבריאותיים, אשר עשויים להשפיע על יכולת הנהיגה של אדם, כוללים בין היתר:

  1. הפרעות ראייה
  2. מחלות לב
  3. שבץ מוחי
  4. אי ספיקות כליות
  5. טרשת נפוצה
  6. דום נשימה
  7. מצוקה נפשית
  8. סוכרת
  9. הפרעות נשימה
  10. הפרעות קשב וריכוז
  11. אפילפסיה
  12. פרקינסון
  13. סחרחורת
  14. נטייה להתעלפויות

 

לאחר שרופא מדווח למכון הרפואי לבטיחות בדרכים – על מטופל ומצבו הבריאותי, המטופל יידרש לעבור בדיקות רפואיות ופסיכולוגיות ובמצבים מסוימים, אף יידרש הוא למסור את רישיון הנהיגה שלו למשך זמן מה או לצמיתות.

 

שיקום נהיגה

בישראל, בחלק מבתי החולים וקופות החולים קיימים מכונים שמטרתם היא שיקום נהיגה של נהגים שונים. מכונים אלה הופעלו ע"י מרפאים בעיסוק ומבוצעות בהם טיפולים שיקומיים והערכות כישורי נהיגה, כאשר המטרה בהם היר לקבוע את יכולת הנהיגה של אנשים עם מחלה מסוימת או עם ליקוי רפואי.

הערכת כישורי הנהיגה, מבוצעת במכונים אלה בהתאם לפניה של מטופל או של בני משפחתו או לחילופין, עקב הפנייה של איש מקצוע, כגון: רופא או פסיכולוג.

לרוב, אנשים מופנים למכון בשל מחלה או בשל מצב רפואי מסוים שבו הם אובחנו וכמו כן, גם אנשים שלא הצליחו לעבור את הבחינה המעשית לקבלת רישיון נהיגה ולפיכך הם פונים למכון לביצוע הערכת כישוריהם.

 

טיפולים שנועדו לשיקום נהיגה

באם אדם סובל ממחלה מסוימת או מליקוי בריאותי, אשר עלולים לסכן אותו (ואת הציבור) במהלך נהיגה, לרוב יופנה הוא למכון ע"י הפנייה ששל רופא לצורך קבלת טיפולי שיקום. במסגרת טיפול זה, יקבל הוא הדרכה ואימונים שמטרתם לסייע לו בשיפור מיומנות הנהיגה.

 

תמרור

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
מוצרים בריאים
צרו איתנו קשר