מקלחת במים קרים – האם זה בריא?

מקלחות במים קרים, האם זה בריא, או שמא חשיפה לקור היא תרופת סבתא? ובכן, אין ספק שעל הנושא הזה הדעות עשויות להיות חלוקות במגזרים מסוימים ובתרבויות שונות.

אם תשאלו את המתגוררים באיסלנד, התשובה שלהם תהיה כנראה שונה מתשובותיהן של המתגוררים במדינות חמות יותר. בכל זאת, בואו ננסה לעשות קצת סדר בנושא, האם כדאי להתקלח במים קרים?

אין ספק, על מקלחת חמה בסוף היום לא מוותרים! אמה-מה, יש אנשים שאוהבים מקלחות קרות, עד כדי אפילו קפואות ממש. בין אם יש בביתכם מקלחונים או אמבטיה, אנו ממליצים לכם לקרוא את הכתבה הבאה שהכנו עבורכם.

האם מקלחת במי קרח מועילה לבריאות ולמערכת החיסון? אולי אפילו עשויה להיות מסוכנת? ובכן, כבר נאמר לכם שגם וגם. בואו נעמיק בנושא קצת יותר.

 

קצת רקע על מקלחות קרות: האם מדובר ב"אקט" תרבותי?

במהלך השנים ובמהלך חיינו, כולנו שמענו סיפורים ועדויות על אנשים ממדינות קרות כמו ברית המועצות לשעבר וצפון אירופה, שאוהבים להיכנס למי ים קרים גם בימי חורף קשים. למעשה, מדובר במנהג ידוע למדי ועתיק יומין, שנחשב בריא אבל לא באמת מעוגן במדע מוצק או בעובדות מוכחות כלשהן.

הטענה הכללית היא, שחשיפה לקור מחסנת את מערכת החיסון, כולל המערכת האנדוקרינית והמערכת העצבים האוטונומית. בהחלט מסקרן ומעניין. בואו נעמיק קצת יותר אפילו.

 

קצת רקע על חשיפה לקור בתנאים לא סטנדרטיים

כמובן שלפני מאות שנים, לא הכירו את המערכות הללו שציינו כאן למעלה, כמו המערכות האנדוקריניות ומערכת העצבים האוטונומית. אמה-מה, מדענים אכן מצאו קשר בין חשיפה לקור וירידה בתחלואה כמו שפעת, צינון, דלקות ריאות ועוד.

במהלך השנים, באותן מדינות קרות המנהג הושרש אצל ילדים קטנים, לרוב החל מגילאים של 4-5 שנים. במהלך השרשת המנהגים האלו, הילדים נחשפו לקור קיצוני של עד כדי מינוס 20 מעלות! זאת, בכדי לבנות את מערכת החיסון כבר בגיל צעיר. עוד חשוב לומר ולהדגיש, שמדובר בתופעה שנויה במחלוקת, שעלולה להיות אף מסוכנת.

 

הוכחות מדעיות בין מקלחות קרות (חשיפה לקור) והקשר הבריאותי

בתחילת שנות ה2000 חוקרים באוניברסיטת רוטרדם החלו לחקור אדם בשם וים הופ, שפיתח שיטה הכוללת חשיפה לקור. הוא טען כי השיטה מאפשרת לשלוט במערכת האוטונומית, בשחרור של בדם. כך, יהיה ניתן לטענתו לשלוט בטמפרטורת הגוף. החשיפה לקור היא חלק מהותי מהשיטה, ומאפשרת לאנשים לחזק את מערכת החיסון שלהם.

המדענים בדקו את וים, ועשו ניסוי על קבוצה של 17 נסיינים אשר אומנו על ידי וים הופ עצמו למשך 4 ימים. בשיטה, לאחר 4 ימים, הזריקו להם וירוס לווריד אשר גורם אצל אנשים בריאים לחום, הקאות ובעיות עיכול חמורות כמו שלשול. לאחר זמן מה, המדענים ראו שכל הנסיינים לא קיבלו שום תסמינים, וכך נוצר ניסוי מדעי אשר מראה את הקשר בין החשיפה לקור וחיזוק מערכת החיסון.

 

מתקלח בשחור לבן

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
מוצרים בריאים
צרו איתנו קשר