9 ניתוחי ראש צוואר הנפוצים ביותר

ניתוחי ראש צוואר עשויים לפתור בעיות בריאותיות רבות, רבות גידולים, שפירים או ממאירים, שללא הניתוח יכלו להציב את החולה בסכנת חיים.

בשנים האחרונות, ענף ניתוחי הראש- צוואר, הולך וצובר תאוצה. מהם סוגי הניתוחים הנפוצים ביותר?

 

  1. פארוטיס

בלוטות הפארוטיס הן בלוטות המצויות בחלק הקדמי של האוזן, לכיוון הלוע ואחראיות על תפקוד הרוק. הבלוטות מהוות קרקע לצמיחת גידול, לרוב שפיר, שיש לכרות. רופא אף אוזן גרון יאבחן את הגידול ויפנה לניתוח – שלעיתים הוא יבצע בעצמו.

ישנה חשיבות יתירה לכריתת הגידול בעודו קטן. זאת, מאחר קרבת הבלוטות לעצב הפנים. כריתתו כשהוא גדול, עלולה לפגוע בעצב ולפגום בתפקוד העתידי.

 

  1. פארתירואיד

ניתוח זה הינו ניתוח להסרת בלוטות יותרת התריס. יש להסיר את הבלוטות כאשר הן פועלות פעילות יתר. כמו כן, גם במצב של תת פעילות יש להסיר את הבלוטה. בנוסף, יש להסירה במקרה של פגם בחיישני הוויסות.

 

  1. מקסילקטומי

מדובר בניתוח לכריתת הלסת העליונה – לרוב חלק ממנה. מתעורר צורך בניתוח עקב זיהוי גידול בלסת, המאיים על העצם ועל הגוף כולו, במקרים של דלקת חמורה המובילה לזיהום בעצם ולריקבון העצם וכן בעקבות חבלות הגורמות לשבר שאינו בר תיקון.

 

  1. Micro laryngoscopy

ניתוח זה נצרך אף הוא במקרים של זיהוי גידול. הניתוח יסיר גידול המופיע בתיבת הקול, בה מצויים מיתרי הקול. פעמים רבות, צרידות כרונית הינה סימפטום של הגידול. במידה ואתם סובלים מצרידות זו, מומלץ לפנות לרופא אף אוזן גרון.

 

  1. ניתוח בלוטת התריס

ניתוח להסרת הבלוטות נצרך, כאשר הבלוטות מצויות בתפקוד עודף ולחלופין בתת תפקוד. ההפרעה בתפקוד נגרמת הן בעקבות הימצאות גידולים והן בעקבות מניעים אחרים, דוגמת מחלות אוטו-אימוניות ומחלות נגיפיות.

 

  1. כריתה צווארית (NECK DISSECTION)

ניתוח זה הינו ניתוח לכריתת השכבה השומנית שבצוואר, המכילה בלוטות לימפה רבות. הניתוח נצרך כאשר קיים חשש גבוה לגרורות סרטניות בבלוטות. משכך, הרי שהניתוח הוא ניתוח אונקולוגי לכל דבר.

 

  1. ניתוח בלוטת הרוק התת לסתית

הניתוח נצרך כאשר הבלוטה מתנפחת באופן לא תקין ובלתי הדיר. ההתנפחות נגרמת עקב הימצאות גידול, שפיר או ממאיר, זיהום דלקתי או חסימה של הבלוטה עקב הצטברות אבנים בבלוטה.

 

  1. כריתת ציסטה תירוגלוסלית

הציסטה היא חלל כיסי, המצוי בין הצוואר לחלל הפה. הציסטה נוצרת כבר בהיריון, בהיות החולה עובר, והיא מהווה כר להצטברות נוזלים. ההצטברות יוצרת גוש, הפוגם בדיבור, בבליעה ולעיתים אף בנשימה. הגוש עלול להזדהם, ולגרום לכאבים ולאדמומיות. ישנה חשיבות יתירה להגעה לרופא המומחה ביותר לשם ניתוח ציסטה, שכן יש לזהות את הציסטה במדויק ולהסירה בשלמותה.

 

  1. כריתת לשון

על אף השם המאיים, לא מדובר בכריתה מלאה של הלשון אלא בכריתה נקודתית לצורך בדיקת ביופסיה. יש לבצע את הכריתה כאשר רוצים לאבחן במדויק נגע סרטני.

 

לסיכום

ישנם ניתוחים רבים ומגוונים של ניתוחי ראש – צוואר. במאמר זה סקרנו את הניתוחים העיקריים. במידה ואתם סובלים מאחת הבעיות בהן דנו, פנו לרופא אף אוזן גרון מומחה ואל תדחו את הניתוח!

 

 

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
מוצרים בריאים
צרו איתנו קשר