קנאביס רפואי לטיפול בנדודי שינה

מתקשים להירדם בלילה, או קמים בבוקר עייפים בתחושה שלא ישנתם מספיק? ייתכן שאתם סובלים מאינסומניה, או בשמה הנפוץ יותר – נדודי שינה.

מדובר בהפרעת שינה נפוצה, ועל פי ההערכות בכל רגע נתון סובלים מנדודי שינה בין 15% ל-30% מהאוכלוסיה הבוגרת בעולם. 

 

מדוע חשוב לטפל בנדודי שינה?

נדודי שינה יכולים להיות מחלה בפני עצמה, או להיות חלק מתסמינים של מחלות נוירולוגיות, נפשיות או גופניות. הם פוגעים בתפקוד היומיומי, ועלולים להוביל לירידה בריכוז (שעלולה לגרום לתאונות), דיכאון, כאבים כרוניים, ישנוניות, כאבי ראש ומתחים. חוסר שינה גורם גם לעלייה בתיאבון ולהשמנה, וכן עלול לגרום להתפתחות מחלת הסוכרת.

ישנן דרכים שונות לטפל בנדודי שינה ובהן תרופות, טיפולים התנהגותיים ושינויים באורח החיים. במידה ונדודי השינה נובעים מבעיה רפואית – פיזית או נפשית – יש לטפל בבעיה עצמה. ראשית, ישנן גם המלצות התנהגותיות הנוגעות ל"היגיינת שינה", כגון חדר חשוך ללא גירויים, הימנעות משנת צהריים ומצריכת חומרים מעוררים לפני השינה, כגון קפאין וניקוטין.

דרך נוספת לטיפול בהפרעות שינה היא כדורי שינה. תרופות אלה אמנם יעילות, אך עלולות להיות להן תופעות לוואי כגון ישנוניות יתר ביום שאחרי וישנה גם סכנת התמכרות ופיתוח תלות בתרופה; כך שברגע שמפסיקים את השימוש, הקושי להירדם גובר אף יותר.

 

צילום: שי מאיר
צילום: שי מאיר

 

יתרונות הקנאביס הרפואי להפרעות שינה

טיפול אלטרנטיבי להפרעות שינה שצובר תאוצה בשנים האחרונות הוא טיפול בחומר הנקרא קנאביס רפואי. כיום ידוע, כי הקנבינואידים המצויים בצמח הקנאביס יעילים לטיפול בנדודי שינה, מפחיתים את הסימפטומים ומובילים לשינה טובה יותר.

כאשר בוחרים זן קנאביס לטיפול בנדודי שינה, חשוב לשים לב למקורו של הצמח, כלומר הזן הבוטני ממנו הוא מופק. שתי משפחות הזנים העיקריות הן סאטיבה ואינדיקה.

על פי רוב, זן האינדיקה נחשב מרגיע ומרדים יותר מהסאטיבה, הנחשב למעורר. ואולם, לא ניתן להסתמך על חלוקה זו בלבד, וכדאי להתמקד גם במינוני החומרים הפעילים (THC לעומת CBD) וגם על הרכב הטרפנים.

 

זן קנאביס מומלץ לטיפול בבעיות שינה

ה- ZEN של חברת אינטליקנה, מגנטיקת אינדיקה, מיועד למקרים אלו.

הטרפנים הבולטים בו הם β-Myrcene  (בטא-מירסן) – מרגיע, מרפה שרירים ותורם להפחתת כאבים, ו-β-Caryophylene  (בטא-קריופילן) – שמעלה את צפיפות העצם ומשכך כאבים. שילוב ייחודי זה הופך את ZEN לאידאלי להירגעות בסופו של יום ארוך ואף תורם לשינה רציפה ואיכותית; השימוש בו אינו מותיר את המטופל ישנוני ביום שלמחרת ועל כן מומלץ לטיפול בנדודי שינה.

שמן או תפרחת לנדודי שינה?

אחד ההבדלים הבולטים בין צריכת תפרחת ובין שמן הוא מיידיות ההשפעה, וכמה זמן היא נמשכת. בצריכת תפרחת ההשפעה היא כמעט מיידית (מספר שניות עד עשר דקות), אך היא גם פגה יחסית מהר, בתוך שעתיים-שלוש.

מנגד, בצריכת שמן, ההשפעה מתחילה קצת יותר מאוחר – זמן ההמתנה נע 40 דקות לשעה וחצי בממוצע. עם זאת, השפעתו נמשכת זמן רב יותר – עד 5-6 שעות בממוצע.

מסיבה זו, מטופלים רבים מעדיפים להשתמש בשמן למשך הלילה, במקום בתפרחת.

*** מאמר זה הינו אינפורמטיבי בלבד, ואינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי.

***כותבת –  מעיין כהן רוזן

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
מוצרים בריאים
צרו איתנו קשר