שלבים שחייבים לעבור בגמילה

גמילה היא תהליך ארוך ומאתגר שיש להיערך אליו בצורה נכונה.

מכורים שפונים לתהליך גמילה בדרך כלל נמצאים במצב מעורער מצד אחד, אך עם הרבה רצון לשינוי מצד שני.

לאורך התהליך חשוב לשמור ולחזק את המוטיבציה כבסיס לשינוי שיתהווה בגמילה.

תהליך הגמילה צריך להיות מצד אחד אסרטיבי ולנגמל יהיה צורך במשמעת עצמית גבוהה, ומצד שני רך ומקבל ומכיל.

הדרך הטובה ביותר להגיע לשילוב של אסרטיביות והכלה היא לעבור את התהליך במרכז גמילה מקצועי ומנוסה.

תהליך שנעשה בקבוצה ובסיוע של אנשי מקצוע מתנהל בצורה נכונה ועובר דרך כל השלבים ההכרחיים.

בכתבה הבאה נסקור את שלושת השלבים העיקריים בגמילה.

חשוב לציים שאנו נציג אותם בצורה כרונולוגית אך יש רגעים שהם מתרחשים בחפיפה.

 

שלב ראשון – התנקות

השלב הראשון בכל גמילה הוא הפסקה. פשוט להפסיק את השימוש במושא ההתמכרות – מין, אלכוהול, סמים וכו'. ההפסקה היא אולי השלב הכי קשה, אך גם הכי חשוב. ברגע שעברו חודשים רבים מהזמן בו המכור השתמש לאחרונה במושא ההתמכרות יש דרך להתחיל לעבור תהליך החלמה פנימי ולהצמיח את החיים מחדש. ההתנקות דורשת כוח רצון אדיר, התמדה ומוכנות להתמודד עם נפילות. רוב המכורים לא מצליחים ישר להתנקות וזה דורש סבלנות. הדרך הטובה ביותר להצליח להתנקות היא במרכז כיון ששם יש בקרה על הנגמלים ושם מושא ההתמכרות לא נגיש. לפרטים על מרכז גמילה.

 

שלב שני – התאוששות

שלב ההתאוששות נעשה לאחר שיחסית קל לנגמל להתמודד עם החיסרון של מושא ההתמכרות בחייו והוא פנוי להתעסק בתהליכים פנימיים. אולי בהתחלה הנגמל יהיה חדור מטרה ונלהב אך תופעות הלוואי של היעדר ההתמכרות יגיעו בהמשך – הצפה של חרדות או דכאון ישנים, קושי להסתגל למצב החדש, ריקנות ועוד. ההתאוששות כוללת התמודדות עם כל מה שצף, פתרון והחלמה פנימית אמיתית. לאחר התהליך המאתגר שההתאוששות תביא עימה המטופל ילמד לנהל את רגשותיו ולמצוא מטרות שונות בחייו שלא כוללות התמכרות.

 

שלב שלישי – שיקום

לאחר שהמטופל התפנה מהעיסוק בהתפתחות הפנימית שלו ובהתנקות מהסם הוא כיול להתחיל לשקם את חייו – לתקן מערכות יחסים שנהרסו בגלל ההתמכרות, ליצור חברים חדשים, להיות חלק מקהילה, למצוא תעסוקה ועוד. בפירמידה של מאסלו המימוש העצמי נמצא בפסגה רק לאחר ההערכה העצמית – כך גם בטיפול בהתמכרות. רק לאחר שיש הערכה עצמית והשלמה יש יכולת להמשיך הלאה ולממש את הפוטנציאל האישי של המטופל.

 

סיכום – תהליך מרפא

הגמילה הוא תהליך מרפא שמשלב בתוכו את כל הרבדים באדם – הגוף, הנפש, הרוח והמימוש העצמי. בסיום התהליך המטופל ירגיש את עצמו כאדם חדש עם יכולות, ביטחון עצמי ומסוגלות עצמית. המעבר בשלושת השלבים הוא הכרחי כיוון ששלושתם יחד מהווים את הטיפול השלם והמלא. הדרך הטובה ביותר להבטיח לעצמכם גמילה בריאה ותקינה היא במרכז לגמילה.

 

אזיקים

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
מוצרים בריאים
צרו איתנו קשר