חווית הטרדה מינית במקום העבודה? מה עושים?

הטרדה מינית במקום העבודה היא תופעה נפוצה ומכוערת. לעתים קרובות בהגעה למקום עבודה חדש, נשים "מוזהרות" מפני קולגה או מנהל שידוע בהתנהלות לא נעימה ולא הולמת, ופעמים רבות עובדת או עובד נופלים קורבן להטרדה מינית מתמשכת. מה ניתן לעשות וכיצד ניתן להתמודד? הטרדה מינית היא התנהגות אשר מופנית כלפי אדם, בעלת הקשר או אופי מיני, העשויה לפגוע בכבודו או לבזות אותו.

אחד המקומות בהם הטרדה מינית נפוצה ביותר הוא עולם העבודה. פעמים רבות הסיטואציה של יחסי הכוחות בין עובד וממונה מובילה ליחסים שאינם תמיד תקינים, אינם רצויים בעיני אחד הצדדים ואף פוגעניים. תופעה זו פוגמת בסביבת העבודה, ברווחתם הנפשית של העובדים. מה ניתן לעשות בנושא? נציג כאן דברים בנושא,  ולמידע נוסף ניתן לפנות לאתר https://www.dw-law.co.il.

 

מהי אחריות המוטרד או המוטרדת?

תחילה, חשוב לזכור: אין דרך להתגונן מפני הטרדה מינית משום שהנפגע לעולם אינו אשם בה. בסיטואציות בהן מתקיימת יחסי מרות, למשל בין עובדת לממונה שלה, אסור לממונה לנהוג באופנים מסוימים, שעשויים להיות הטרדה. למשל, אסור לו להציע הצעות מיניות, או להתייחס באופן חוזר למיניותה של העובדת. לעומת זאת, במקרים בהם אין יחסי מרות, למשל בין שני קולגות, המוטרד או המוטרדת נדרשים ליידע את המטריד כי אינם מעוניינים בהתייחסות המופנית כלפיהם.

 

מהי אחריות מקום העבודה?

למעסיק יש חובה לנקוט באמצעים למניעת הטרדה מינית. על המעסיק למנות אדם אחראי מטעמו שתפקידו יהיה, בין היתר, קבלת תלונות, בירורן, הדרכה וייעוץ לעובדים. צעד נוסף שיש לבצע הוא כתיבת תקנון למניעת הטרדה מינית והנגשתו לעובדים. בנוסף, יש ליידע את העובדים על זכויותיהם, להסביר להם את החובות שלו וכמובן לטפל בהטרדות מיניות המתרחשות במקום העבודה. אי נקיטת צעדים אלה משמעה הפרת החוק.

 

האם הטרדה מינית במקום העבודה היא עבירה?

בהחלט כן. הטרדה מינית היא עבירה פלילית על פי חוק העונשין הישראלי. רמת החומרה עשויה לעלות כאשר מדובר בהטרדה המתרחשת תוך ניצול יחסי מרות.

 

מה באפשרות הנפגע או הנפגעת לעשות?

לאחר הפגיעה, עומדים בפני המוטרד או המוטרדת שלושה ערוצי פעולה שונים, אשר ניתן לבחור באחד מהם, בשניים מהם או בשלושתם. במידה והנפגע או הנפגעת אינם בטוחים בצעד העדיף מבחינתם, ניתן ורצוי לפנות לייעוץ משפטי פרטני .

  • טיפול במקום העבודה: כפי שהזכרנו קודם, למקום העבודה אחריות לטיפול בהטרדה מינית. ניתן לפנות לאחראי או לאחראית שמונה על ידי מקום העבודה, אשר תפקידו לבצע בירור של המקרה ולטפל בו משמעתית בעת הצורך.
  • תביעה אזרחית: לנפגע או לנפגעת שמורה הזכות לתבוע אזרחית את הפוגע, ובמקרים מסוימים המוגדרים בחוק, גם ממקום העבודה עצמו.
  • הגשת תלונה: כאמור, הטרדה מינית היא עבירה פלילית, ועל כן הנפגע או הנפגעת רשאים להגיש תלונה במשטרה כנגד הפוגע.

הטרדה מינית

 

 

 

 

 

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
מוצרים בריאים
צרו איתנו קשר