מבט ישיר על מחלת ניוון מקולרי גילי

מדוע חשוב להכיר את המחלה ומי נמצא בסיכון לחלות בה? ד"ר שירי שולמן, ראש מכון העיניים באסותא השלום, שופכת אור על המחלה, שכאשר אינה מטופלת, עלולה לגרום לפגיעה בלתי הפיכה בראייה.

למרות המודעות הגוברת והולכת לחשיבות השמירה על אורח חיים בריא, תזונה נכונה ופעילות גופנית, רובנו עדיין נוטים להתעלם מהיבטים בריאותיים שונים ולהתייחס אליהם בשאננות. הראייה היא אחד מהם. רבים לא זוכרים מתי הייתה הפעם האחרונה אם בכלל שביקרו אצל רופא העיניים.

אולם כאשר חווים ירידה בראייה, כגון טשטוש פתאומי או הופעת כתמים בשדה הראייה הפוגמים בשגרה, כבר לא ניתן להתעלם ממנה. הראייה היא חלון חיוני לעולם, ובלעדיה, היכולת לחיות חיים תקינים ונורמליים נפגעת באופן משמעותי.

הרשתית היא שכבה עדינה ושקופה הממוקמת בחלקה האחורי של העין והיא ממלאת תפקיד מרכזי ביכולת הראייה. היא לוכדת את קרני האור החודרות דרך הקרנית והעדשה והופכת אותם לאותות עצביים. האותות הללו מועברים דרך עצבי הראייה למוח שם הם מתורגמים לתמונה. כאשר הרשתית אינה מתפקדת באופן תקין, איכות התמונה נפגעת ומתבטאת בראייה מטושטשת, כתמים "צפים" בשדה הראייה וקווים ישרים נראים לפתע עקומים.

תסמינים אלו עלולים להפריע לפעילויות יומיומיות כגון קריאה, נהיגה וזיהוי פרצופים. מגוון מחלות רשתית עלולות לגרום לליקוי ראייה, כאשר לכל אחת מהן מאפיינים ייחודיים. ניוון מקולרי גילי, מחלת AMD, היא מחלת הרשתית השכיחה ביותר והינה הגורם המוביל לאובדן ראייה בלתי הפיך אצל אנשים מעל גיל 50.

"שכיחות התחלואה ב-AMD עולה עם הגיל ומשפיעה על כ-10% מבני 60 ומעלה ועל 30% מבני 80 ומעלה" מסבירה ד"ר שירי שולמן, מנהלת מחלקת עיניים במכון העיניים אסותא השלום וברשת המרכזים הרפואיים אסותא.

 

מהו ניוון מקולורי גילי?

ד"ר שולמן מסבירה כי "הרשתית היא רקמה פעילה מאוד, הדורשת כמות משמעותית של חמצן וגלוקוז לעיבוד קרני האור. תהליך מטבולי זה צורך ארגיה רבה ומייצר כמויות גדולות של חומרי פסולת. מאחורי הרשתית נמצאת שכבה האחראית לפינוי חומרי הפסולת הללו.

אולם במקרים מסוימים, שכבה זו אינה מצליחה לפנות את הפסולת, וזו מצטברת מתחת לרשתית. הצטברות זו היא השלב הראשוני של ניוון מקולרי גילי, המכונה AMD  יבש. עם התקדמות המחלה, משקעים אלו עלולים לפגוע ברשתית, מה שגורם להיווצרות של כלי דם לא תקינים הדולפים לתוך הרשתית. תהליך זה פוגע בשקיפות ובניקיון של הרשתית, וכתוצאה מכך פוגע באיכות הראייה".

 

מי נמצא בסיכון לפתח את המחלה?

ד"ר שולמן מסבירה כי "הגיל הוא גורם הסיכון העיקרי למחלה זו, שכן היכולת לפנות פסולת מהרשתית יורדת באופן טבעי עם הגיל. עם זאת, גורמים אחרים יכולים גם הם לתרום להתפתחות המחלה, כגון עישון המשחרר רדיקלים חופשיים שעלולים לפגוע ברשתית. גורם נוסף הוא נטייה גנטית למחלה.

 

באיזה שלב מורגשות בעיות בראייה?

ד"ר שולמן מסבירה כי "בשלב המוקדם והיבש של המחלה לא מתרחש בדרך כלל אובדן ראייה משמעותי, למעט במקרים בהם המשקעים גורמים נזק לחלקים ברשתית החיוניים לראייה. במקרים כאלה, עלולים לחוות קושי בפעילויות יומיומיות כמו קריאה. אם המחלה מתקדמת ל'שלב הרטוב'   או AMD רטוב כאשר דם ונוזלים דולפים לתוך הרשתית, הסימפטומים עשויים לכלול כתמים במרכז שדה הראייה, עיוותים, קושי בקריאה וקושי בזיהוי פנים".

 

כיצד ניתן לאבחן מוקדם AMD אם בשלב הראשון של המחלה הראייה עדיין לא נפגעת?

לדבריה של ד"ר שולמן, אבחון מוקדם של ניוון מקולרי גילי אפשרי באמצעות בדיקות סקר. היא ממליצה לאנשים מעל גיל 60 לעבור בדיקת עיניים שגרתית פעם בשנה הכוללת הרחבת אישונים לבדיקת הפונדוס של העין, קרקעית העין.

לעיתים יש צורך ב בדיקות הדמיה כגון OCT , אשר יכולות גם הן להועיל במיפוי שכבות הרשתית באופן מהיר ולא פולשני. במקרים מסוימים מומלץ להתחיל בבדיקות סקר אף לפני גיל 60, למשל, אנשים עם היסטוריה משפחתית של מחלת AMD או כאלו שמעשנים. שני המקרים הללו מגבירים את הסיכון לחלות ב-AMD פי כמה מכלל האוכלוסייה.

 

באיזה שלב יש להתחיל בטיפול, ומהן שיטות הטיפול?

ד"ר שולמן מסבירה כי הטיפול ב-AMD שונה בין השלב היבש לשלב הרטוב של המחלה. בשלב היבש,  ניתן לטפל במחלה באמצעות תרכובות של ויטמינים ונוגדי חמצון אשר עשויות להפחית את הנזק לרשתית ואת הסיכון להגיע לשלב הרטוב. הטיפול עצמו מתחיל בשלב הרטוב, וכולל הזרקת חומרים לעין, המונעים צמיחתם של כלי דם לא תקינים.

תרופות אלה, המכונות "אנטי-VEGF", מנטרלות את ה-VEGF, שהוא החלבון המופרש במצבים של מחסור בחמצן. הזריקות ניתנות מדי חודש – חודשיים דרך דופן העין אל תוך חלל העין, במטרה לספוג את הנוזלים וכך להפחית את תדירות ההזרקות. הטיפול יכול להימשך מספר שנים, במטרה לעצור את התקדמות המחלה.

טיפולים חדשים שנכנסו לאחרונה לפרקטיקה הטיפולית הינם בעלי השפעה ממושכת יותר ועשויים לאפשר זריקות בתדירות נמוכה יותר וכתוצאה מכך הפחתת העומס הכרוך בטיפול תדיר וממושך. יש להדגיש כי בחירת הטיפול האפשרי הינה בהתאם  להחלטת המטפל  הרושם את המרשם ובהתייעצות עם המטופל. המידע נכון ליולי 2022.  למידע נוסף ,יש לפנות לרופא המטפל.  שירות לציבור. מוגש בחסות חברת רוש פרמצבטיקה (ישראל) בע"מ.

 

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
מוצרים בריאים
צרו איתנו קשר