מדריך להורות נכונה

הורות היא אחד התחומים המורכבים ביותר שאדם יכול לקחת על עצמו. זוהי אחריות עצומה, שמלווה בסערות רגשיות, מאבקי כוח, התבגרות וצמיחה.

כל שכן, הורים לילדים מיוחדים, עם צרכים מיוחדים, אשר נושאים על גבם משא הורי קצת יותר כבד משל כולם. חד עם זאת, יש לא מעט עצות וטיפים לגבי כללי הורות נכונה שיכולים לעזור לכל הורה באשר הוא.

 

חום בלי גבולות, אהבה בלי גבולות וגבולות

אהבה ללא גבולות מההורים היא חיוני לצמיחה בריאה של הילדים. כך גם חום, מגע אוהב, הכלה וקבלה, אבל, כדי שאלה יהיו מאוזנים ויתקבלו אצל הילד במינון בריא, יש לעטוף אותם בגבולות ברורים.

תפקידם של הגבולות הוא להראות לילד את הדרך, ללמד אותו להבחין בין טוב לרע, לחזק את יכולתו להתמודד עם אכזבות ועם העולם האמיתי באופן בריא, בוגר ומוצלח.

 

אפקט החיקוי

אולי יותר מכל דבר אחר, ילדים לומדים מדוגמה אישית.

אם אתם רוצים ללמד את הילדים שלכם לגלות חמלה – הראו להם כיצד אתם מגלים חמלה בחיי היומיום שלכם.

אם אתם רוצים ללמד אותם להסתדר זה עם זה בדרכי שלום, להפחית מריבות ולמנוע אווירה של צעקות בבית, התחילו לצמצם צעקות בעצמכם, הימנעו מוויכוחים ומריבות מול הילדים והראו להם כיצד אתם, ההורים, פותרים עימותים בדרכי שלום.

 

אל תשכחו את עצמכם

הורים טובים יודעים לדאוג גם לעצמם כשצריך. לשים את עצמם מדי פעם בעדיפות ראשונה. כך אפשר לתת לילד דוגמה אישית ולוודא שכשיגיע תורו, גם הוא ידע לדאוג לעצמו וחשוב מכך – זוהי הדרך היחידה לשמור על שפיות ועל הכוחות הנחוצים כדי להמשיך להיות הורים טובים.

אפילו המדינה מבינה את העניין, שכן הורים לילד נכה למשל, מקבלים: זכויות הורים לילד נכה ולא "זכויות לילד נכה". שכן הם אלה שזקוקים לסיוע וחיזוק, כדי שיוכלו להתמודד עם האתגרים הייחודיים למשפחה שלהם.

 

בשום פנים ואופן – אל תכו את הילדים שלכם

אלימות כלפי ילדים, גם אם היא "קלה" ביותר (פליק קטן על הטוסיק כשהם לא מקשיבים) משפיעה באופן נרחב על נפשו של הילד, על התנהגותו ועל התפיסה שלו כלפי העולם.

ניתן לראות את השפעת האלימות על ילדים בכמה אופנים שונים:

  1. הילד הופך להיות אלים בעצמו – מכה את האחים שלו, את הילדים האחרים בכיתה ולא יודע כיצד להתמודד עם דילמות ללא אלימות.
  2. הילד לומד כי אלימות היא צורה לגיטימית של תקשורת ולכן עשוי לקבל אלימות כשזו תופנה אליו, או לנהוג באלימות כלפי אחרים.

 

הרבו להשתמש בחיזוקים חיוביים

חיזוקים חיוביים הם כוח מניע ומצמיח. גם אם יש לכם ילד שנוטה להתנהגות בעייתית, אלימה, גסה, או פשוט בוחן את הגבולות שלכם באופן קבוע, הקפידו להזכיר לו (ולעצמכם) במה הוא טוב ומה אתם אוהבים בו – בכל הזדמנות.

ככל שתגבירו את היחס החיובי כלפי התנהגות חיובית, כך יש לה סיכוי טוב יותר לגדול ולהתעצם אצל הילד.

למידע נוסף אודות זכויות הורים לילד נכה, כנסו לכאן – https://www.allrights.co.il.

 

הורים וילדים

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
מוצרים בריאים
צרו איתנו קשר