תפקידו של ייפוי הכוח הנוטריוני

ייפוי כוח נוטריוני הוא מסמך משפטי חשוב, שבאמצעותו אדם אחד מעניק לאדם אחר סמכות לפעול בשמו בעניינים מסוימים. לדוגמה, ייפוי כוח נוטריוני יכול לאפשר לעורך דין לחתום על מסמכים או לבצע פעולות כספיות בשם הלקוח שלו. ייפוי הכוח הנוטריוני חוסך זמן ומאמץ בביצוע פעולות שגרתיות ומאפשר לאדם אחד לפעול ביעילות בשם אדם אחר. במאמר זה נפרט על תפקידי ייפוי הכוח הנוטריוני.

 

משמש להעברת סמכות באופן זמני

אחד התפקידים המרכזיים של ייפוי הכוח הנוטריוני הוא לאפשר העברה זמנית של סמכות מאדם אחד לאדם אחר. לדוגמה, אדם הנוסע לחו"ל לתקופה ממושכת יכול לתת ייפוי כוח לבן משפחה או חבר כדי לטפל בענייניו הכספיים בהיעדרו.

כך גם חולה שאינו מסוגל פיזית לטפל בעצמו, יכול להעניק ייפוי כוח שיאפשר לאדם אחר לטפל בחשבונות הבנק שלו, למשוך תרופות בשמו מהקופה המבטחת ועוד. ייפוי הכוח במקרה זה מונע צורך במינוי אפוטרופוס ומאפשר שמירה מרבית על עצמאותו של הממנה. חשוב לציין כי בכל מצב ניתן לבצע את התהליך בשפות זרות כמו ייפוי כוח ברוסית.

משמש להעברת סמכות באופן זמני

מסייע בביצוע פעולות מול מוסדות

פעמים רבות נדרש ייפוי כוח כדי לאפשר ביצוע פעולות שגרתיות מול מוסדות ממשלתיים, בנקים וגופים אחרים. לדוגמה, עורך דין המטפל בתביעה משפטית צריך ייפוי כוח כדי לייצג את הלקוח מול בית המשפט או גוף אחר. ללא ייפוי כוח, בתי המשפט ורשויות המדינה לא מאפשרים לאדם לטפל בעניינו של אדם אחר. ייפוי הכוח גם חוסך זמן יקר מאנשים עמוסים שיכולים כעת להעביר ביצוע של מטלות שגרתיות כמו תשלום חשבונות לגורם אחר ולהתפנות לעיסוקים חשובים יותר.

 

מגן משפטית על הממנה והמיופה

ייפוי כוח נוטריוני הוא מסמך משפטי המגן הן על הממנה והן על המיופה. היות שהמסמך נערך בפני נוטריון, החתימות מאומתות כדין ולא ניתן לערער על תוקפו אלא בנסיבות קיצוניות. כמו כן, ניתן לכלול במסמך הוראות המגבילות את סמכויות המיופה וקובעות הליכי בקרה שמטרתם למנוע ניצול לרעה.

לדוגמה, ייתכן שהממנה יאפשר למיופה גישה לחשבון הבנק שלו אך ידרוש קבלת אישור בכתב לפני ביצוע כל העברה כספית. המגבלות שנקבעות במסמך ואימות החתימות על ידי נוטריון מספקים לממנה ולמיופה כאחד הגנה משפטית במקרה של אי-הבנות או ניסיון לניצול לרעה.

מגן משפטית על הממנה והמיופה

מאפשר טיפול ברכוש לאחר המוות

ייפוי כוח נוטריוני יכול גם לשמש להסדרת הטיפול ברכושו וענייניו של אדם לאחר מותו. אדם המעוניין שאדם מסוים יטפל בחלוקת רכושו ליורשים או יבצע פעולות אחרות מטעמו לאחר המוות, יכול להעניק לו ייפוי כוח מתאים הנכנס לתוקף עם פטירתו. צעד זה חוסך את הצורך במתן צו ירושה ומינוי מנהל עיזבון בבית משפט ומאפשר המשך טיפול מהיר ויעיל בנכסי המנוח.

כמו כן ניתן לכלול בייפוי הכוח הוראות מפורטות לגבי טיפול ברכוש אחר מוות. כמו כן ניתן לכלול בייפוי הכוח הוראות מפורטות לגבי טיפול בנכסים, חלוקת כספים ליורשים, מכירת נדל"ן, תרומות ועוד. המיופה מקבל גיבוי משפטי לביצוע ההוראות על פי רצון המנוח. שימוש נפוץ במיוחד של ייפוי כוח לאחר המוות הוא לצורך תרומת איברים. אדם המעוניין לתרום איבריו להשתלה לאחר מותו, יכול להסמיך בייפוי כוח אדם שיאשר זאת מטעמו.

תפקידו של ייפוי הכוח הנוטריוני

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
מוצרים בריאים
צרו איתנו קשר