למה קשה לטפל בגליובלסטומה

גליובלסטומה מולטיפורמה, או בקיצור GBM היא סרטן במוח מהסוג האגרסיבי והנפוץ, עם גורמי מחלה לא ידועים וגם לא גורמי סיכון ובנוסף, פרוגנוזה לא מעודדת בכלל- תוחלת חיים של עד 15 חודשים מזמן האבחון וזאת יחד עם טיפול.

בישראל, כל שנה מאובחנים 3 אנשים עם גליובלסטומה מתוך 100 אלף, כלומר, 250 אנשים, כאשר הגיל הממוצע הוא 64 אך היא בהחלט יכולה להיות מאובחנת גם אצל ילדים.

 

כיצד גליובלסטומה מתפתחת

כמו כל גידול, זה מתחיל עם תאים סרטניים שמתחלקים בצורה עצמאית, לא מבוקרת כאשר הגידול יכול להיות ראשוני- תאים בריאים שהפכו להיות סרטניים או גידול שניוני- תאים שכבר עברו איזשהו שינוי (למשל, סרטן אחר) והגיעו אל המוח. מבחינה סטטיסטית גברים מקבלים את המחלה יותר מאשר נשים וכאמור בגילאים מבוגרים יותר (45 עד 70 שנים).

 

מהו הקושי בטיפול ב GBM

גליובלסטומה GBM היא גידול שמתפזר במהירות רבה בחלקי המוח השונים עם קצב התרבות מואץ ויכולת טובה ליצור כלי דם (אנגיוגנזה), מנגד התנגדות למנגנון התאבדות התא (אפופטוזה) ובנוסף, הרבה שינויים בגנום התאי. קושי נוסף, הוא מיקום הגידול שכן לפעמים יש בעיה ממשית להגיע אליו ואז לא ניתן לבצע ניתוח לכריתת הגידול. ישנם כמה טיפולים סטנדרטיים אך בכל זאת, לגליובלסטומה יש נטייה לחזור שוב לאחר טיפול ראשוני- גליובלסטומה חוזרת, וזאת מכיוון שגם בעקבות הטיפול האינטנסיבי אי אפשר להגיע לכל התאים הסרטניים כך שאלו ששרדו את הטיפול ממשיכים להתחלק.

 

איך בכל זאת מטפלים בגליובלסטומה

ישנם טיפולים נפוצים שמתבצעים הכוללים קודם כל ניתוח להסרת הגידול או לפחות רובו (זאת במידה וישנה גישה אל הגידול) וגם לקיחת ביופסיה להמשך אבחנה. לאחר הניתוח מבצעים הקרנות (רדיותרפיה) למשך כמה שבועות במטרה להשמיד את תאי הסרטן יחד עם כימותרפיה- תרופות מסוג TMZ שאיתה ממשיכים גם בסיום הטיפול הרדיותרפי. טיפול חדש יחסית הינו האופטיון (Optune)- שימוש בשדות חשמליים נקודתיים המיועדים לתאים הסרטניים בלבד ולא פוגעים בתאי המוח הבריאים, כאשר טיפול זה ניתן יחד עם הכימותרפיה ויכול להיות בשימוש גם עבור גליובלסטומה חוזרת.

 

קצת על אופטיון והאפקט של השדות החשמליים

מדובר על שדות מתחלפים (חשמליים כאמור) אשר מפריעים לחלוקת התא הסרטני, כאשר הפגיעה מתרחשת בשלב שבו התאים מייצרים מיקרוטובולי (כמו אצבעות שבעזרתן התא מושך את המטען הגנטי שלו ל-2 הצדדים המנוגדים). מתי שמפעילים את השדה החשמלי בעצם נוצרת הפרעה במיקרוטובולי ובכך המטען הגנטי של התאים לא יכול להסתדר כמו שצריך- בצדדים מנוגדים וכך לבסוף, התא מת. כפי שנכתב לעיל, הפגיעה קורית רק לתאים הסרטניים והתאים הבריאים לא מושפעים מהשדות החשמליים כמו גם תפקוד המוח.

לסיכום, גליובלסטומה היא גידול נפוץ ואגרסיבי עם אחוזי החלמה נמוכים ותוחלת חיים נמוכים. הטיפולים הסטנדרטיים הקיימים לא מצליחים להעלים סופית את הגידול וכל הזמן ישנו חיפוש לטיפולים חדשים ויעילים יותר.

 

לחץ דם

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
מוצרים בריאים
צרו איתנו קשר