מהי גלאוקומה וכיצד תטפלו בה – המדריך המלא

גלאוקומה היא מחלה שמקורה בפגיעה בעצב הראייה, והשלכותיה יכולות להגיע לכדי עיוורון. גלאוקומה היא אחת הסיבות המובילות לעיוורון בעולם המערבי והיא מכונה "הגנב השקט של הראייה". לחץ תוך עיני מוגבר, שבו אין ניקוז מספק של הנוזלים מתוך גלגל העין, הוא גורם מרכזי בהופעת גלאוקומה. שני סוגי המופעים של הגלאוקומה מייצגים מחלה כרונית ואיטית, שמייצרת נזק הדרגתי בראייה, ומחלה חמורה ומיידית שעלולה לגרום לנזק מיידי בראייה.

 

מה זה גלאוקומה

פגיעה בעצב הראייה עלולה לצמצם את שדה הראייה ואף להביא למצב של אובדן ראייה חמור ואף לעיוורון. גלאוקומה נגרמת כאשר נוזלים מיוצרים בתוך גלגל העין כרגיל, אבל מסיבה כלשהי לא מתאפשר ניקוז של הנוזל, בשתי הדרכים הקיימות לכך- דרך מערכת ניקוז ורידית ודרך מערכת אובאוסקלררית.

לפעמים השינויים במערכות הניקוז של העין הם שינויים מיקרוסקופיים שנגרמים לאורך זמן ארוך וקשה לזהות אותם, כל עוד לא קיימים סימפטומים נוספים של הלחץ התוך עיני. כמו כן, אין עדיין ידע מלא ומקיף אודות הגורם לגלאוקומה, בין התיאוריות ניתן למצוא הצטברות של חומרים רעילים בעצב הראייה, קושי באספקת הדם לעצב או לחץ על ראש העצב. נפרט כאן גם אודות טיפול בגלאוקומה כל השיטות.

טיפול בגלאוקומה

סוגים שונים של גלאוקומה

שני הסוגים המרכזיים של גלאוקומה הם גלאוקומה ראשונית רחבת או פתוחת זווית וגלאוקומה צרת או סגורת זווית. מדובר באופן עקרוני בשתי מחלות שונות. בראשונה מדובר על מחלה כרונית שמתקדמת לאורך זמן רב, בדרך כלל לא סימפטומים אחרים, שמסייעים להבחין בה בשלב מוקדם – ללחץ התוך עיני ייתכן שלא יהיו סימפטומים עד שלב חמור וגם הפגיעה בראייה בגלאוקומה ראשונית מתחילה בקצות שדה הראייה ומתקדמת עד ליצירה של ראיית מנהרה.

גלאוקומה צרת זווית היא מחלה שונה באופן ניכר, בגלאוקומה כזו ההתדרדרות המהירה גורמת למצב חמור וחירומי בו יש לטפל באופן מיידי גם בלחץ התוך עיני וגם בלחץ על שדה הראייה. בשני סוגי הגלאוקומה, רופא עיניים מקצועי יוכל להדריך ולטפל בכם, כדי לדאוג למינימום של פגיעה בראייה.

 

טיפול בגלאוקומה ומניעה

כמו במחלות חמורות אחרות, גם לגלאוקומה יש טיפול מניעתי שמטרתו למנוע מהמצב להגיע לשלב שבו יש פגיעה בלתי הפיכה בראייה. מובן שהטיפול המניעתי עוסק בעיקר בגלאוקומה ראשונית, בה יש למטפל ולמטופל ידיעה על התרחשות התהליך. מניעת גלאוקומה מתבססת על הורדת הלחץ התוך עיני, מכל סיבה שבגללה הוא נגרם.

כדי להוריד לחץ תוך עיני, ניתן להשתמש בסוגים שונים של טיפולים כמו טיפות עיניים ייעודיות, תרופות בבליעה או בעירוי ובמקרים מסוימים – גם הליכים כירורגיים שמטרתם לשחרר לחץ תוך עיני. בנוסף, ממליצים רופאי עיניים להקפיד על שימוש בתרופות על פי ההוראות, להימנע מגורמי סיכון לגלאוקומה כמו עישון או מצב שבו הסוכר או לחץ הדם אינם תקינים ואינם יציבים וכן לבקר אצל רופא עיניים באופן קבוע, במידה שאתה שייך לקבוצת סיכון.

גלאוקומה

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
מוצרים בריאים
צרו איתנו קשר